Пояснювальна записка до проєкту рішення Цуманської селищної ради „Про бюджет Цуманської селищної територіальної громади на 2024 рік”
Пояснювальна записка до проєкту рішення Цуманської селищної ради
„Про бюджет Цуманської селищної територіальної громади на 2024 рік”
Відповідно до вимог статті 77 Бюджетного кодексу України місцеві бюджети на відповідний рік мають бути прийняті у термін до 25 грудня 2023 року включно, незалежно від перенесення чи відкладання розгляду державного бюджету на відповідний рік.
Проєкт рішення селищної ради «Про бюджет Цуманської селищної територіальної громади на 2024 рік» підготовлено з урахуванням положень Конституції України, вимог Бюджетного та Податкового кодексів України, Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік», Указу Президента України від 06 листопада 2023 року № 732/2023 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» від 08 листопада 2023 року № 3429-IX, постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2022 року №252 «Деякі питання формування та виконання місцевих бюджетів у період воєнного стану», інших законів та законодавчих актів, що стосується місцевих бюджетів та міжбюджетних відносин, прогнозних показників економічного і соціального розвитку України, положень програми діяльності Кабінету Міністрів України, проєкту інших нормативно-правових актів та розпорядчих документів з питань фінансово-бюджетної політики, бюджетних запитів, поданих головними розпорядниками коштів бюджету територіальної громади з урахуванням наявної бази оподаткування, відповідно до яких визначено підходи до формування прогнозних показників селищного бюджету на 2024 рік.
Соціально-економічний стан громади та хід виконання бюджету у поточному році
При аналізі соціально-економічного розвитку громади можна сказати, що економіка громади працює і розвивається під впливом складних і не завжди передбачуваних процесів, які є наслідком соціально-економічних змін в країн. Негативний вплив воєнних дій на території України та неможливість у повному обсязі визначити наслідки російської агресії, що і надалі продовжується, не дають змоги розробленню реальних прогнозів економічного і соціального розвитку країни та бюджетних показників на середньостроковий період.
Бюджет Цуманської територіальної громади на 2024 рік розрахований із врахуванням спрямовування на забезпечення нагальних потреб громади в період дії воєнного стану та протистояння можливим викликам. Бюджет громади може бути уточнений, у зв’язку з нестабільністю внутрішнього та зовнішнього середовища, високої залежності економічної активності від безпекових факторів.
Діяльність територіальної громади у 2023 році була направлена на запровадження принципів прозорості та відкритості в управлінні, посилення позитивних тенденцій в усіх сферах, запровадження заходів з енергозбереження, проведення заходів підтримки малозахищених верств населення.
Економічна стабільність громади забезпечується діяльністю суб'єктів господарської діяльності, представленими сільськогосподарськими підприємствами, торгівлі та сфери послуг, малим та середнім бізнесом.
Основними видами промислової продукції, що виробляються в територіальній громаді є паркет, ліжка, будівельні вироби з металопластику, деревообробні верстати, пиломатеріали, хліб та хлібобулочні вироби, м’ясна продукція, інші дерев’яні конструкції та столярні вироби.
На території Цуманської ТГ діють фермерські господарства «СОВА», «НАЗАРЧУК», «Сильне», «Край», «Наталі».
Найбільшими платниками податків на території громади є:
- з юридичних осіб: Ківерцівське лісове господарство філія; ТзОВ «КТВ», ПРАТ Цумань;
- з фізичних осіб: Гламазда В.В., Слива О.М., Чорненький Р.І., Ходан О.А., Шкіль В.М., Шкіль О.В., Ходорчук В.І..
В умовах воєнного стану та з обмеженням економічної активності суб’єктів господарювання, пов’язаних з воєнним станом за січень – жовтень 2023 року бюджет селищної територіальної громади за доходами загального фонду (без врахування міжбюджетних трансфертів) виконаний на 110,84 відсотка.
В структурі надходжень значну частину займають податок та збір на доходи фізичних осіб, єдиний податок, податок за землю з фізичних осіб та інші.
За 10 місяців 2023 року до загального фонду бюджету громади при уточненому призначенні на звітний період фактично надійшло доходів на суму 145771729,76 грн. ( 103%), з них власних доходів при призначенні 39193500 грн. надійшло 43440862,96 грн. ( 110,84 %).
Планові показники податкових надходжень загального фонду виконані на 110,08 % - надійшло 42373507,29 грн. та неподаткових надходжень на 152,59% - надійшло 1067355,67 грн., з них по основних бюджетоутворюючих платежах:
- податок та збір на доходи фізичних осіб - надійшло 28484763,45 грн. виконання запланованих обсягів склало 105,78 %;
- рентна плата за спеціальне використання лісових ресурсів- надійшло 1508700,02 грн. виконання запланованих обсягів склало 123,66 %;
- внутрішні податки на товари та послуги (акцизний податок) – надійшло 1045635,00грн. виконання запланованих обсягів склало 127,52%;
- місцеві податки та збори – надійшло 11329887,90 грн. та виконання запланованих обсягів склало 118,96 %;
Надійшло офіційних трансфертів на суму 102330866,80 грн., або 99,99 % до затвердженого плану на звітний період, з них:
- дотацій і субвенцій з державного бюджету - 100511100 грн., з них :
- базової дотації – 34441000 грн.;
- освітньої субвенції – 65722000 грн.;
- дотацій і субвенцій з місцевих бюджетів – 1819766,80 грн.
До спеціального фонду бюджету при уточненому річному призначенні 3228550 грн. та за 10 місяців 2709883,34 грн. фактично зараховано власних доходів на суму 1014599,90 грн. (39,12 %). Зокрема, надійшло:
- плати за послуги, що надаються бюджетними установами згідно з їх основною діяльністю – 253077 грн.;
- плати за оренду майна бюджетних установ – 68716,58 грн.;
- екологічного податку – 48544,01 грн.,;
- благодійні внески, гранти та дарунки-120490,76 грн,;
- цільові фонди - 44700 грн.
Уточнене призначення по видатках загального фонду бюджету громади за 10 місяців 2023 року затверджене в обсязі 151148210,63 грн. Всього проведено касових видатків за вказаний період на суму 129630543,99 грн., або 86,28 відсотків до планових призначень.
Ключовим питанням виконання видаткової частини бюджету ТГ були і залишаються питання щодо забезпечення своєчасної виплати заробітної плати у бюджетній сфері, розрахунки за спожиті енергоносії та комунальні послуги бюджетними установами, здійснення виплат соціального спрямування та підтримка Збройних Сил України. У зв’язку з воєнним станом, фінансування видатків здійснювалося у відповідності до Постанови КМУ від 09.06.2021 № 590 «Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану» (зі змінами ).
Уточнене призначення по видатках спеціального фонду бюджету територіальної громади за 10 місяців 2023 року затверджене в обсязі 7968508,33 грн. Всього проведено касових видатків за вказаний період на суму 4800080,93грн..
Не зважаючи на ситуацію, яку маємо сьогодні в країні та проблеми у забезпеченні надходжень до бюджету у поточному році забезпечено роботу установ і організацій бюджетної сфери та проведено соціально важливі видатки.
Міжбюджетні відносини на 2024 рік
Загальний обсяг фінансового ресурсу, що передається бюджету територіальної громади у вигляді міжбюджетних трансфертів з державного бюджету у 2024 році складе 111962500 грн.
У доходах бюджету селищної територіальної громади на 2024 рік врахована базова дотація в сумі 21489400 гривень,
Обсяг освітньої субвенції для бюджету селищної територіальної громади у 2024 році складає 90473100 гривень.
Основні умови використання у місцевих бюджетах коштів цільових субвенцій з державного бюджету залишаються у 2024 році незмінними.
Доходи бюджету селищної територіальної громади на 2024 рік
Показники дохідної частини бюджету селищної територіальної громади на 2024 рік розроблені на базі основних прогнозних макропоказників економічного і соціального розвитку, положення Бюджетного кодексу України, Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік», вимоги Податкового кодексу України, показники міжбюджетних трансфертів, визначені Міністерством фінансів України при формуванні Державного бюджету України на 2024 рік.
При прогнозуванні дохідної частини місцевого бюджету на 2024 рік було враховано:
фактичне виконання дохідної частини бюджету за результатами 2022 року та 10 місяців 2023 року;
очікуване надходження до бюджету у 2023 році;
продовження на 2024 рік дії тимчасової норми щодо підвищеного (+ 4%) нормативу зарахування податку на доходи фізичних осіб до місцевих бюджетів ;
ставки податків і зборів та пільги встановлені Цуманською селищною радою.
Під час визначення обсягу ресурсу бюджету Цуманської селищної територіальної громади на 2024 рік враховано встановлення розміру мінімальної заробітної плати з 01 січня 2024 року у розмірі 7 100 грн на місяць, з 1 квітня 2024 року – 8 000 грн на місяць та посадового окладу працівника І тарифного розряду Єдиної тарифної сітки з 1 січня 2024 року у розмірі 3 195 грн на місяць, з 1 квітня 2024 року – 3 600 гривень на місяць.
Формування доходів місцевого бюджету проведено за рахунок доходів, що визначені ст. 64, 69¹, 71 Бюджетного кодексу України.
На 2024 рік дохідна частина бюджету селищної територіальної громади сформована в загальній сумі 170916500 грн., у тому числі 166826500 грн. складають доходи загального фонду та 4090000 грн. – спеціального фонду. Власні доходи загального фонду складають 54864000 грн., з них планові показники податкових надходжень - 54003000грн., неподаткових надходжень - 861000 грн.
Основним джерелом доходів загального фонду бюджету громади є податок та збір на доходи фізичних осіб.
З урахуванням динаміки надходження даного податку, виходячи з прогнозного на 2024 рік фонду оплати праці робітників і службовців підприємств, організацій (установ) громади, обрахованого з урахуванням темпів зростання мінімальної заробітної плати та динаміки фонду оплати праці за останні роки, а також прогнозних обсягів доходів фізичних осіб від підприємницької діяльності та інших видів доходів, прогнозний обсяг надходжень податку та збору на доходи фізичних осіб на 2024 рік по територіальній громаді визначено у сумі 36100000 грн.
Відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» податок на доходи фізичних осіб з грошового забезпечення військовослужбовців, як виняток з положень пунктів 1 та 11 частини першої статті 64 та пункту 1 частини першої статті 66 Бюджетного кодексу України, спрямований з місцевих бюджетів до спеціального фонду державного бюджету для збільшення фінансових ресурсів держави на потреби сектору безпеки та оборони для виконання завдань з відсічі збройної агресії російської федерації.
Надходження рентної плати та плати за використання інших природних ресурсів визначено на рівні надходжень 2023 р. у сумі 1513000 грн.
Надходження до бюджету внутрішніх податків на товари та послуги (акцизний податок з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів) прогнозуються в сумі 1200000 грн.
До бюджету очікується надходження податку на майно в сумі 4810000 грн. ( з них: плати за землю - 3905000 грн., податку на нерухоме майно – 905000 грн.).
Прогнозні обсяги орендної плати за землю визначені на основі діючих договорів оренди та фактичного надходження у 2023 році. Транспортний податок з юридичних осіб запланований в сумі 25000 грн., туристичний збір 20000 гривень..
Розрахунок надходжень єдиного податку проведено на основі динаміки надходжень за попередні роки і прогнозна сума цього податку у 2024 році становить 10360000грн.
Прогнозні показники адміністративних зборів та платежів затверджено в сумі 730000 грн.
Відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» передбачено міжбюджетні трансферти для бюджету Цуманської селищної територіальної громади в сумі 111962500 грн, з них:
базова дотація в сумі 21489400 грн (горизонтальне вирівнювання податкоспроможності місцевих бюджетів на 2024 рік здійснено з урахуванням положення пункту 2 частини першої статті 99 Бюджетного кодексу України), що становить майже на 48 % менше порівняно з минулим 2023 роком.
освітня субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам в сумі 90473100 грн (обсяг освітньої субвенції для місцевих бюджетів визначено Законом України «Про Державний бюджет України на 2024 рік» )
Обсяг доходів спеціального фонду затверджено в сумі 4090000 грн., з них: плата за послуги, що надаються бюджетними установами згідно з їх основною діяльністю – 3735000 грн., плата за оренду майна бюджетних установ – 351 000 грн.), інші джерела власних надходжень – 4 000 грн.
Видатки бюджету селищної територіальної громади на 2024 рік
Проєкт бюджету громади на 2024 рік складено з урахуванням вимог програмно-цільового бюджетування на підставі поданих бюджетних запитів та розрахунків.
Бюджет територіальної громади на 2024 рік сформовано з урахуванням змін до бюджетного законодавства, які спрямовані на збільшення відповідальності головних розпорядників коштів місцевих бюджетів за використання коштів цільових трансфертів з державного бюджету. Зміни, що внесені до Порядку перерахування міжбюджетних трансфертів постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.2021 № 51, передбачають можливість визначення головним розпорядником коштів місцевого бюджету міжбюджетними трансфертами не лише місцевого фінансового органу, а і інших розпорядників коштів.
Загальний обсяг видатків бюджету Цуманської селищної територіальної громади на 2024 рік прогнозується в обсязі 170916500 грн, в тому числі :
за загальним фондом – 166826500 грн
за спеціальним фондом – 4090000 грн.
Обсяг ресурсу бюджету для виплати заробітної плати з нарахуваннями працівникам установ (з урахуванням освітньої субвенції), які отримують кошти з бюджету громади розраховувався виходячи з наступних соціальних стандартів: мінімальної заробітної плати з 01 січня 2024 року у розмірі 7 100 грн, з 1 квітня 2024 року – 8 000 грн та посадового окладу працівника І тарифного розряду Єдиної тарифної сітки з 1 січня 2024 року у розмірі 3 195 грн, з 1 квітня 2024 року – 3 600 гривень.
Фонд оплати праці працівників установ і закладів бюджетних установ за загальним фондом враховує виплати за посадовими окладами, доплати і надбавки обов’язкового характеру, інші виплати передбачені чинним законодавством. Крім цього, необхідно врахувати, що Законом України « Про Державний бюджет України на 2024 рік», з урахуванням вимог статті 51 Бюджетного кодексу України, керівники бюджетних установ та державних органів мають забезпечити утримання чисельності працівників та виплату заробітної плати в межах фонду заробітної плати, затвердженого для бюджетних установ у кошторисах .
У 2024 році прожитковий мінімум на одну працездатну особу в розрахунку на місяць відповідно до Закону України «Про Державний бюджет на 2024 рік» з 1 січня у розмірі 3028 гривень.
При формуванні бюджету територіальної громади видатки на оплату енергоносіїв і комунальних послуг розраховані виходячи із середньорічного фактичного споживання за 2023 рік із застосуванням коефіцієнта росту вартості енергоносіїв на 2024 рік.
Витрати на поточне утримання установ передбачені виходячи з обмежених фінансових ресурсів бюджету та з врахуванням потреби забезпечення належного рівня роботи бюджетних закладів та здійснення ними відповідних суспільних функцій на мінімально необхідному рівні.
З метою зменшення тимчасових касових розривів, що виникатимуть в процесі виконання бюджету, пропонується затвердити оборотний залишок бюджетних коштів бюджету територіальної громади у сумі 200 000 гривень. Обсяг оборотного залишку коштів не перевищує граничного розміру 2,0 відсотків планових видатків загального фонду, визначеного статтею 14 Бюджетного Кодексу України.
У межах наявного ресурсу бюджету у видатковій частині на 2024 рік враховано 414000 грн. на реалізацію місцевих програм.
Державне управління (органи місцевого самоврядування)
У бюджеті Цуманської селищної територіальної громади на 2024 рік за бюджетною програмою „Організаційне, інформаційно-аналітичне та матеріально-технічне забезпечення діяльності обласної ради, районної ради, районної у місті ради (у разі її створення), міської, селищної, сільської рад та їх виконавчих комітетів” у загальному фонді передбачено асигнування у сумі 7348000 грн. За рахунок цих коштів утримується апарат Цуманської селищної ради. За бюджетною програмою „Керівництво і упраління у відповідній сфері у містах(місті Києві), селищах, селах, об’єднаних територіальних громадах” передбачено фінансування відокремленого структурного підрозділу Цуманської селищної ради відділ фінансів – 422360 грн.
Видатки на виплату заробітної плати на 2024 рік обраховані у загальній сумі 5538000 грн., нарахування на заробітну плату у сумі 1218360 грн..
У розрахунках враховано виплати за посадовими окладами, надбавки та доплати обов’язкового характеру (матеріальна допомога та стимулюючі виплати не передбачені).
На розрахунки за енергоносії та комунальні послуги передбачено 534000 грн., що відповідає прогнозному рівню цін і тарифів на теплопостачання, водопостачання, електроенергію. Видатки по незахищених статтях на утримання апарату селищної ради обраховані у сумі 470000 грн. (придбання пального, послуги зв’язку, послуги позавідомчої охорони, обслуговування програм, сайту).
По спеціальному фонду обсяг видатків затверджено в сумі 110 000 гривень за рахунок коштів, які надходять від оренди приміщень (на придбання канцелярських і господарських матеріалів, оплату послуг та інші послуги). Планом по мережі та штатах бюджетних установ по органах місцевого самоврядування штатна чисельність складає 52,0 штатних одиниць.
Освіта
По освітній галузі в бюджеті територіальної громади на 2024 рік плануються видатки у загальній сумі 59714480 грн., в тому числі у загальному фонді – 56844480 грн., спеціальному – 2870000 грн., з них:
- надання дошкільної освіти - 25154600 грн. (за рахунок власних джерел);
- надання загальної середньої освіти загальноосвітніми навчальними закладами – 34137000 грн., (за рахунок власних джерел) та 90473100 гривень за рахунок освітньої субвенції;
- надання позашкільної освіти позашкільними закладами освіти , заходи із позашкільної роботи з дітьми – 1390200 грн.(за рахунок власних джерел);
- надання спеціальної освіти школами естетичного виховання (музичними, художніми, хореографічними, театральними, хоровими, мистецькими) – 2800500 грн. (за рахунок власних джерел);
За бюджетною програмою „Надання дошкільної освіти” видатки на виплату заробітної плати працівникам на 2024 рік обраховані у загальній сумі 13800000 грн., нарахування на заробітну плату - у сумі 3137600 грн.. У розрахунках враховано видатки на оплату праці згідно штатних розписів та тарифікаційних списків установ з урахуванням підвищення мінімальної заробітної плати, надбавку педагогічним працівникам за престижність.
На харчування дітей передбачено кошти у сумі 5215000 грн., в тому числі кошти загального фонду 3515000 грн. та спеціального 1700000 грн.
Для придбання медикаментів передбачено 2 000 грн.
На оплату енергоносіїв та комунальних послуг видатки складають 2848000 гривень. Видатки по незахищених статтях дошкільної освіти обраховані у сумі 92000 грн.
Джерелами формування спеціального фонду по дошкільних навчальних закладах є власні надходження бюджетних установ освіти та кошти, які надходять від оренди приміщень в сумі 1760000 грн.
Фонд оплати праці з нарахуваннями по загальноосвітніх навчальних закладах на 2024 рік обрахований в сумі 109828100грн. При розрахунку видатків на заробітну плату враховано вимоги чинного законодавства щодо оплати праці працівників закладів освіти, зокрема підвищення розміру мінімальної заробітної плати , розмір І тарифного розряду, доплати та надбавки обов’язкового характеру.
Видатки на харчування по загальноосвітніх закладах передбачені в сумі 6100000 грн.
Обсяг планових показників на оплату комунальних послуг та енергоносіїв по загальноосвітніх навчальних закладах у 2024 році становить 7720000 грн. Розрахунок проведений, виходячи із натуральних обсягів споживання енергоносіїв у 2023 році та з урахуванням прогнозованого росту цін і тарифів. Джерелами формування спеціального фонду по загальноосвітніх навчальних закладах є:
- є власні надходження бюджетних установ освіти в сумі 2000000 грн., які спрямовуються на придбання продуктів харчування;
- коштів, які надходять від оренди приміщень в сумі 98000 грн. та спрямовуються на придбання канцелярських і господарських матеріалів, оплату послуг та інші послуги;
- надходження бюджетних установ від реалізації в установленому порядку майна (крім нерухомого майна) в сумі 2 000 грн., які спрямовуються на придбання матеріалів.
За бюджетною програмою «Надання позашкільної освіти закладами позашкільної освіти» видатки на виплату заробітної плати працівникам на 2024 рік обраховані у загальній сумі 1070500грн., нарахування на заробітну плату – в сумі 246600грн. При розрахунку видатків та нарахувань на заробітну плату враховані вимоги чинного законодавства. Обсяг планових показників на оплату комунальних послуг та енергоносіїв у 2024 році становить 65500 грн. Розрахунок проведений, виходячи із натуральних обсягів споживання енергоносіїв у 2023 році та з урахуванням прогнозованого росту цін і тарифів
За бюджетною програмою «Надання спеціальної освіти мистецькими школами» видатки на заробітну плату з нарахуваннями обраховані в сумі 2631700 грн. Обсяг планових показників на оплату комунальних послуг та енергоносіїв по музичній школі у 2024 році становить 108000 грн.
Розрахунок проведений, виходячи із натуральних обсягів споживання енергоносіїв у 2023 році та з урахуванням прогнозованого росту цін і тарифів. Джерелами формування спеціального фонду по музичній школі є власні надходження бюджетної установи освіти в сумі 50000 грн., які спрямовуються на придбання матеріалів та оплату послуг.
Культура і мистецтво
По галузі культури і мистецтва в бюджеті селищної територіальної громади на 2024 рік плануються видатки у загальній сумі 4271600 грн., в тому числі у загальному фонді – 4221600 грн., спеціальному – 50000 грн., з них:
- забезпечення діяльності музеїв і виставок – 266000 грн.;
- забезпечення діяльності палаців і будинків культури, клубів, центрів дозвілля та інших клубних закладів – 3955600грн..
Соціальний захист та соціальне забезпечення
По галузі соціального захисту і соціального забезпечення передбачаються видатки у загальній сумі 2654440 грн.
Житлово-комунальне господарство
По галузі житлово-комунального господарства передбачаються видатки у загальній сумі 100 000 грн., на фінансування Програми розвитку комунального господарства та благоустрою на території Цуманської територіальної громади на 2024 рік.
Інша діяльність
За бюджетною програмою « Забезпечення діяльності місцевої пожежної охорони» передбачено 1760600 гривень, в тому числі на оплату праці з нарахуваннями працівників пожежної охорони 1500600 гривень, на придбання паливно-мастильних матеріалів 200 000 гривень..
Для здійснення заходів з ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій та інших непередбачених видатків в бюджеті територіальної громади сформовано резервний фонд у розмірі 100 000 грн..
Міжбюджетні трансферти
Обсяг міжбюджетних трансфертів у видатках загального фонду бюджету територіальної громади пропонується визначити у загальній сумі 165100 гривень, бюджету Ківерцівської територіальної громади для надання соціальних послуг у відділенні стаціонарного догляду для постійного проживання.
Передача коштів проводитиметься відповідно до договорів про надання міжбюджетного трансферту.
Місцеві програми
Селищна рада - 414000 грн.
Програма соціального захисту населення
на 2024 рік - 310000
Програма розвитку житлово-комунального
господарства та благоустрою по Цуманській ОТГ -100000
на 2024р.
Програма по територіальній обороні на 2024 р. - 4000
Начальник відділу фінансів Іванна Привиденець